Tvau pau äventyr

Alla inlägg under juli 2014

Av M - 31 juli 2014 22:46

Skulle ju lägga ut om jag hittade de där roliga vykorten. Här kommer några.

Nudister i Normandie

Solskyddsfaktor 0,2

Vy över Normandie, Google earth :)
Så vi har tydligen haft tur :)
God natt <3

Av M - 31 juli 2014 21:18

Kommer ett till inlägg idag för imorgon bitti tar vi båten över till England. Vet inte när vi har internet näst.
Granville, La Manche, Normandie en vacker stad med annorlunda hus, sten hus, än Calvados området där det är mer som i Skåne, korsvirkeshus. Där finns en saltvattenbassäng som är uthuggen direkt ur berget och med hjälp av tidvattnet byts vattnet tre gånger per dygn. Christian Dior har ett av sina sommarhus här. Vattnet är mer som i Medelhavet, väldigt blått. Den gamla stadsdelen med smala gränder var jätte vacker. Lägger upp en panoramabild.

Inte helt rätt ställe att få ett spontan ryck att ge sig ut med båten :)

Mont St Michelle, ett världsarv med 44 invånare som vi inte hann gå, åka ut till men hann att se från land. Lite kul för när det är flod så ser det ut som en liten ö och när det är ebb så kan man gå ut dit i sanden men det är inget som rekommenderas då det är kvicksand. Vi får ta det nästa gång.

Påväg hem släpper vi av Leif och Thomas. Leif har pratat hela veckan om att köpa en fransk whiskey så de går in i en special affär. Nathalie och jag åker till Aldi och handlar. Här finns ju whiskey ;) Jag tror jag ska överraska min man med en hel låda, hihi :D

Nu ska vi snart äta kvällsmat, gosa sista kvällen med Thomas och Natalie som har tagit otroligt väl hand om oss <3 sedan sova.
Puss och kram från oss <3

Av M - 31 juli 2014 10:12

I Normandie regnar det tydligen väldigt ofta och mycket och vädret växlar snabbt. Därav paraplyet i vår strandväska :D Nej, tänkte faktiskt vi kunde ha det som skydd mot solen :) De har till och med massvis med skämtvykort om detta :) Ska se om jag hittar några igen och fotografera.

En fransyska, en svensk fransman och två turister, taket bort och norsk folkmusik i högtalarna :D Så! Klara!
Man behöver inte vara Einstein för att gissa vilka som är turister ;)

En kul grej att se är när vattnet drar sig tillbaka är alla som kommer ner och plockar sin kvällsmat :)

Hihi, haha detta får bli min kvällsmat :D

Solbrända och fina åker vi nöjda hemåt. Nathalie sa att om vi säger att vi fått den solbrännan i Normandie så är det ingen som tror oss :D
Soliga hälsningar från oss <3

Av M - 30 juli 2014 11:13

På med åksjukebanden. Nu ska vi ut och åka med... nej visst ja jag fick säga vad jag vill om honom men inte att han kör som en fransman ;)

Honfleur, en otroligt vacker by med massa gamla hus och smala gator. Även massa små butiker med otroliga konstverk. Fanns en del man skulle kunna tänka sig att äga men plånboken tänkte inte samma :)

Ännu en gång hamnade vi på en restaurang i en korsning och fick beskåda dessa fantastiska Fransmän och deras bilkörning :) De vet helt klart var tutan sitter och armarna går som väderkvarnar, ja och orden som kommer ur munnen är det nog tur vi inte förstår :D

Av M - 29 juli 2014 10:20

Efter vår Continentala frukost så bar det av mot havet. Vågorna skulle vara perfekta för Leif idag efter 12 :) Thomas visar hur det ska se ut. Tror ni Leif lyssnar!? NEJ ;) Det var nog tur de inte var större för enligt Leif (jag vågade inte prova) var det riktigt svårt. Jag och Nathalie slängde oss ut med en bodyboard men fy fasiken vilken kraft vattnet har! Det är mulet och blåser men i vattnet är det varmt. Mitt i allt så börjar det regna som sedan övergick i hagel men vi får iallafall ha stranden för oss själva :) Det cyklar förbi ett gäng barn som pekar och undrar varför vi får bada. Det är nog tur vi inte hörde svaret från föräldrarna :D Men vi hade kul iallafall :) Vädret är väldigt varierande här så på kvällen är det fint igen och vi går ner till centrum, tar en öl och vin för att sedan fortsätta mysa på altanen och sedan äta vår (som jag tror alla vi svenskar tycker sena) kvällsmat vid 22-23-tiden :)
Jag lägger upp några bilder så får ni själva gissa var Leif är :D
Puss och kram från oss <3

Av M - 28 juli 2014 10:55

Här snackar vi om All inclusive :) Pensionat Thomas/Nathalie ;) Continental frukost, champagne, vin och mat hela kvällen och då pratar vi HELA kvällen, rundvisning med guide, Live underhållning på kvällen av Matteo och hans instrument och inte nog med det! Då frågar Nathalie om jag vill ha fot och ansikts massage :) Gissa vad jag svarar!? Alla som känner mej behöver bara gissa EN gång :) Om jag ska klaga på något så är det att Thomas lärt sig köra som en fransman ;) Säkert jättebra om man ska bo här och ta sig fram men med en åksjuk Marianne i bilen är det ingen bra kombination.
Vi var bl.a I Arromanche. Där de allierade landsteg under 2:a världskriget. Ett sådant där ställe där man kan känna smärtan i luften. Det stod ett plakat där sista meningen var "See these children laughing and playing in the sea, today's sun, dries yesterday's tears" .
Jag lägger upp lite bilder där Leif ser lite misstänksam ut inför maten. Thomas visar och Leif tar efter. Mmmmm, riktigt gott ju :)
Vet inte riktigt vad som händer idag. Kunde bli åska och hagel med hagelbollar stora som pingisbollar eller större enligt Thomas så det kanske blir snöbollskastning i eftermiddag :D
Puss och kram på er <3

Av M - 27 juli 2014 10:46

Igår tog vi tåget till Caen. Vi klenade ur lite, orkade inte ge oss ner i tunnelbanan och brottas där med våra resväskor och alla människor. Vi tog taxi till St Lazare, tågstationen där tågen till Caen går. Thomas B hade berättat var vi skulle gå för att köpa biljetter. Det underlättade helt klart. In på NSFC, tala om att vi skulle till Caen INTE Cannes :) Låter nästan lika dant när vi säger det på engelska i deras franska öron :) Alla springer om varandra. Jag vet inte om det är ett måste för vissa människor att stressa. Men vi tycker det var välorganiserat. Cirka 20 min innan avgång kommer det upp vilket spår vi ska till. Allt går bra. Vi sitter på rätt tåg :D Ingen information på engelska överhuvudtaget :/ jaja vi får väl hoppa av när vi ser Thomas :*)
Tänkte jag skulle sitta i lugn och ro och bara titta på omgivningen men det satt några framför oss som nog inte hade alla chipsen i påsen. Hahaha, nej det har de ju inte vi har öppnat påsen och tagit några :*D Jag tog några foton, kunde faktiskt lika gärna varit Skåne-Blekinge banan. Stoppar hörlurarna i öronen sätter klockan på ringning ungefär den tiden vi ska vara framme och somnar.
Hittar Thomas, får åka nercabbat hem och hinner se en liten del av Caen.
Fortsättning följer.
Kram från oss <3

Av M - 25 juli 2014 18:45

Bestämde oss för att bara ge oss av och vika av på de gator som såg mysigast ut. Det gör att man får se massa platser, saker och människor man ej hade sett annars :)
En viktig detalj dock, glöm inte kartan :) för då är det inga problem att hitta hem igen :)
Vi satte oss på ett café i en korsning för att iaktta lite folk. Kanske inte det lugnaste ställe vi kunde välja. När jag ojat och vojat mej "lite" om hur de kör och vridit mej nervöst på stolen och kommenterat om vem som håller på att köra på vem så börjar Leif fundera på om vi verkligen valt rätt plats att rasta på :D
Går vidare och kollar in stranden de byggt längs med en del av Seine. Jättefint men stackars människor och framförallt barn som bor här där det inte finns några möjligheter att bada som vi kan på väldigt nära håll i nästan hela Sverige.
Så, nu vandrar vi vidare :) Kommer förbi Louvren igen. Sätter oss ner och fortsätter iaktta folk. Funderar lite på hur vissa människor har blivit som de blivit och vad de råkat ut för, för att blivit sådana!? Nej nu får det vara färdig filosoferat ;)
Går hemåt, in på G20 affären. Leif får hjärnsläpp eller något :P Han köper rosé :) och på ett café köper vi med oss lite makaroner. Hahaha nej de heter ju Macarons de små kakorna. Tyckte vi behövde smaka några sådana. Hem och sätter oss "på" vår franska balkong och softar lite. Lagom svettiga :) härligt!
Tips från coachen, ja eller fotterapeuten: När man ska gå långt i värmen och lätt får blåsor på fötterna så verkar det lindra betydligt att smörja fötterna med Icepower från Apoteket i Sverige :) Har själv testat i två dagar och idag fick jag min första blåsa och det är ovanligt. Vid denna tiden av oavbrutet vandrande brukar jag ha väldigt många fler och större. Så jag är supernöjd :D
Imorgon är det målgång för cyklisterna i Tour the France och då passar vi på att lämna Paris och ta tåget till Caen och Thomas Blyckert.
Kram från Marianne och Leif <3


   

[Bild]

[Bild]

Ovido - Quiz & Flashcards