Tvau pau äventyr

Alla inlägg under augusti 2022

Av M - 6 augusti 2022 11:29

Upp i ottan, eller nja, frukost klockan 7.45 för att sedan fortsätta vår upptäcksfärd.

Träskulpturen Nimis av Vilks i Kullaberg blir ett av målen. Vi parkerar en bit ifrån Himmeltorpsgården. Väldigt vacker liten gård men se upp! För parkeringsvakten är VÄLDIGT effektiv där.

Två minuter gång. Ehhhhh, neeeej.

Eller jo om det är de blå plupparna. Vi fick fram att det skulle vara 900m ner till konstverket, installationen, da shit eller vad man nu vill kalla det för. Tror det är valfritt.
När vi mött unga människor med sina tonåringar och flera ser ut som de håller på att dö så börjar Åsa och jag fundera. Men va fasiken vi har ju bara en liten bit kvar.

Skickar våra män i förväg och vi kasar vidare men får sedan ett telefonsamtal: Ehhh, du (det är jag :P ) som ramlar på slät mark ska nog vända om.
Männen kom tillbaka ganska slitna men de hade sett och fotat Nimis. Vet inte om jag tyckt det varit värt allt slit för tocken bröte. Försvarsmekanism? Ja, kanske det.

Svettiga och dana tycker vi nu att vi är värda lite lunch.
Pannkaksladan i Höganäs. Det testar vi. Kan säga att går man därifrån hungrig så får man skylla sig själv.
Stod det Coca-Cola pannkaka så smakade det Coca-Cola. Lika med lakrits, vanilj, blåbär osv <3 Där fanns helt klart något för alla.

Jaaaaa och så en liten hopp bild. Meeen, titta inte på mig så. Det är ju super kul. Har vi någon gång gjort det utan att skratta!?

När vi tittar på bilderna vi tagit så är vi värre än barn och barnbarn! Vi klättrar och är ju på ALLT.
Så efter mycket, skratt, fnitter och lite träningsvärk återvänder vi supernöjda hemåt.
Det är vackert i Sverige <3

Over and out for now från tvau + tvau pau äventyr <3

Av M - 3 augusti 2022 10:39

Får väl försöka få med bilden på statyn och mig som försvann i förra inlägget, nu när jag ändå legat runt i parken :D

Ålabodarna, Glumslövs socken i Landskrona kommun <3 Glöm aldrig det du. Super mysigt. Så här blev det stopp för bad, vila och vätska.

Och nu börjar vi fundera på VAR SKA VI SOVA INATT?
Det blir Helsingborg <3

Åsa och Ingemar undrar om vi ätit på restaurang Glada änkan i Helsingborg, Ungersk mat. Det hade vi inte men jag hade blivit rekommenderad den av en av mina patienter. Så vi ringer och bokar bord.
Fantastisk mat, otroligt trevlig personal och gott vin. Inget vi smakat eller hört talas om tidigare men passade jättebra till maten. Vi tog förrätt och varmrätt och bad om ursäkt att vi inte orkade äta upp allt. Vi gjorde verkligen vårt bästa.

När vi är i Helsingborg ringer vi vår vänliga son och hans skånska fru. Jooo, hon är vänlig hon också :) Säkert hon som tvingade honom att möta upp sin mamma och pappa så de fick pussa på dem lite och bli lyckliga <3

Träffar en kille (nog lite för ung) som kommer och frågar oss om något. När han tittar på mig så blir han helt såld på mina ögon. Han kan inte säga en hel mening utan att återkomma till hur fantastiskt vacker jag är. Okej han var nog lite påverkad av något. Men va fasiken det är ju bara att suga åt sig :) Han återkommer också till att det heter ju något och ja det gör det. Det heter heterokromi och ca 0,6 % av världens befolkning har det enligt Google.
Kanske ändå inte önskar att någon av mina barnbarn får mina ögon om det inte är super coolt att vara annorlunda.

Okej. Jag får bli som jag blev när jag inte blev som jag skulle :D
Kram från oss så länge <3

Av M - 1 augusti 2022 11:57

Startar dagen med Magiskt te i Starbucksmugg och pussar om de tillbakalämnade barnbarnen. Det kan bara bli en fantastisk dag. Sedan kommer de, Åsa och Ingemar och hämtar upp oss. Så en Skåning, en dansk/bleking/skåning, en mörrumsbo med hälften Karlskronablod och en mörrumsbo med 100% Karlskronablod i samma bil. Jo men det går nog bra. Jag drack ju magiskt te ;)

Inget bestämt, inte ens sovplats. Så kör, kör, kör :D

1:a stopp blev Landskrona för ingen av oss hade varit i mer än hamnen över till Ven där. Vi blev positivt överraskade.
Citadellet med dess historia.

Det började användas som fängelse på 1700-talet, anstalten var först för män men 1902-1940 enbart för kvinnor. Tog ett kort om berättelsen om Hilda Nilsson som blev den sista dömda änglamakerskan i Sverige. En obehaglig berättelse. Zooma in och läs vetja, eller googla.

Omkring 1570 skapades den 1:a kartan av det danska riket. Vi tyckte det var lite kul att Elleholm är utsatt. Inte Mörrum, Karlshamn eller Karlskrona utan ELEHOLM. Kanske inte så konstigt. Jag tror jag tidigare skrivit om Elleholm och deras stadsrättigheter. Coolt iallafall.

Åhhhhh. Kanooooner man kan klättra på :)
Jag fegade faktiskt ut där. Lite pinsamt om polisen kommer och säger: App, app, app damen. Där ska du nog inte klättra. Tänk om du ramlar ner och bryter lårbenshalsen. Eller tar han mig för något annat. Typ, fylla och jag som inte hunnit dricka något ännu :P

Tror jag tar mina vänner och min man och skyndar oss bort till baren vid stranden så jag åtminstone kan skylla på något :)

Lock stock & Barrel, Lagunen, Landskrona. Super duper mysigt ställe. Kändes helt klart som om vi inte var i Sverige.
Säger bara: Vem f.. behöver pass ;)

Sedan en liten rundvandring bland Landskronas gator.
Non-Violence skulpturen av Carl Fredrik Reuterswärd från 1980. Det var sorgen efter mordet på John Lennon 1980 som fick honom att utforma verket <3 Det är placerat på flera platser i världen, bland annat utanför Förenta Nationernas högkvarter i New York, i Berlin och i Peking kunde vi läsa oss till.
Lite roligt är det faktiskt att ha sett den både i Landskrona, New York och Berlin.

och sedan bär det av vidare ner till Slottsparken.
Med sagoträdet <3

En massa statyer och nej men kolla. Waoooo. Det är fasiken inte alla som har en staty upprättad efter sig <3
På minen ser det ut som om hon (eller ja båda) njuter av livet. Det älskar vi <3

Får nog pausa lite här. Men jag återkommer. Hot eller löfte. Ja det får man ta som man vill :D
Puss och hej leverpastej <3

Ovido - Quiz & Flashcards