Tvau pau äventyr

Direktlänk till inlägg 1 augusti 2022

Vi utan pass då da.

Av M - 1 augusti 2022 11:57

Startar dagen med Magiskt te i Starbucksmugg och pussar om de tillbakalämnade barnbarnen. Det kan bara bli en fantastisk dag. Sedan kommer de, Åsa och Ingemar och hämtar upp oss. Så en Skåning, en dansk/bleking/skåning, en mörrumsbo med hälften Karlskronablod och en mörrumsbo med 100% Karlskronablod i samma bil. Jo men det går nog bra. Jag drack ju magiskt te ;)

Inget bestämt, inte ens sovplats. Så kör, kör, kör :D

1:a stopp blev Landskrona för ingen av oss hade varit i mer än hamnen över till Ven där. Vi blev positivt överraskade.
Citadellet med dess historia.

Det började användas som fängelse på 1700-talet, anstalten var först för män men 1902-1940 enbart för kvinnor. Tog ett kort om berättelsen om Hilda Nilsson som blev den sista dömda änglamakerskan i Sverige. En obehaglig berättelse. Zooma in och läs vetja, eller googla.

Omkring 1570 skapades den 1:a kartan av det danska riket. Vi tyckte det var lite kul att Elleholm är utsatt. Inte Mörrum, Karlshamn eller Karlskrona utan ELEHOLM. Kanske inte så konstigt. Jag tror jag tidigare skrivit om Elleholm och deras stadsrättigheter. Coolt iallafall.

Åhhhhh. Kanooooner man kan klättra på :)
Jag fegade faktiskt ut där. Lite pinsamt om polisen kommer och säger: App, app, app damen. Där ska du nog inte klättra. Tänk om du ramlar ner och bryter lårbenshalsen. Eller tar han mig för något annat. Typ, fylla och jag som inte hunnit dricka något ännu :P

Tror jag tar mina vänner och min man och skyndar oss bort till baren vid stranden så jag åtminstone kan skylla på något :)

Lock stock & Barrel, Lagunen, Landskrona. Super duper mysigt ställe. Kändes helt klart som om vi inte var i Sverige.
Säger bara: Vem f.. behöver pass ;)

Sedan en liten rundvandring bland Landskronas gator.
Non-Violence skulpturen av Carl Fredrik Reuterswärd från 1980. Det var sorgen efter mordet på John Lennon 1980 som fick honom att utforma verket <3 Det är placerat på flera platser i världen, bland annat utanför Förenta Nationernas högkvarter i New York, i Berlin och i Peking kunde vi läsa oss till.
Lite roligt är det faktiskt att ha sett den både i Landskrona, New York och Berlin.

och sedan bär det av vidare ner till Slottsparken.
Med sagoträdet <3

En massa statyer och nej men kolla. Waoooo. Det är fasiken inte alla som har en staty upprättad efter sig <3
På minen ser det ut som om hon (eller ja båda) njuter av livet. Det älskar vi <3

Får nog pausa lite här. Men jag återkommer. Hot eller löfte. Ja det får man ta som man vill :D
Puss och hej leverpastej <3

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av M - 30 december 2023 15:33

8/8-23 Fördelen med lite sketet väder är att man är ensam på ställen så man kan titta och läsa i lugn och ro och njuta av tystnaden. Välkommen till världsarvet i Tanum. Tanum med dess hällristningar väcker helt klart våra tankar, funderingar och...

Av M - 30 december 2023 14:11

Oj vad tiden går. Får väl avsluta sommaren 2023 innan nästa år tar vid. Vi har kommit till augusti. 4/8 Hittar en lekplats där flera generationer kan leka samtidigt. Gäller bara att låta fantasin flöda. Helt underbart. Vädret? Mulet men varmt och...

Av M - 5 oktober 2023 10:32

26/7 kommer nästa lilla sötnos på besök i Mörrum för första gången. Hon får ballongen som kusin Andreas valt till henne. Ser ut som hon tycker det är ett bra val. Hon har väldigt mycket att säga till Elsaballongen. Känns som även Leah kommer att tr...

Av M - 1 oktober 2023 15:11

Okej. Eftersom vi då varit på en av de största och äldsta stadsfestivalerna i Sverige så är det väl lika bra vi kör Diggiloo också som då ska vara Sveriges största sommarturné och dessutom firar 20 år i år. Det är imponerande. Så när min mamma (som...

Av M - 28 september 2023 20:35

14/7 Börjar semestern med te och skrattanfall med kusin Nettan och sedan mat och vin hos Wallins Helt underbar början faktiskt. 15/7 Fortsätter lika härligt med sol och barnkalas i Furulund för släkten. Studsmatta var på önskelistan så det ...

Ovido - Quiz & Flashcards